Home > Opgaven > Groep I >

Opgaven met de Ambassadeur As

De Ambassadeur As gaat als Koning of Baron, maar hij mag geen bezet veld overschrijden, ook niet gedeeltelijk. Je zou ook kunnen zeggen: de Ambassadeur gaat naar een willekeurig (ander) veld van het 5x5-vierkant waarin hij centraal staat, zonder te springen.

Wanneer de Ambassadeur een zet zoals het Paard doet, moeten beide velden die gedeeltelijk tussen het veld van vertrek en het veld van aankomst liggen, onbezet zijn. Hierbij gaan we er vanuit dat hij in een rechte lijn naar het veld van aankomst gaat. Bijvoorbeeld, in stelling 1 kunnen de twee Ambassadeurs elkaar niet slaan, omdat pion e4 op de rechte verbindingslijn tussen hen staat.

Bovendien heeft de Ambassadeur nog een speciale functie. Hij is immuun en kan daarom niet geslagen worden, als en zolang hij op een eigen ambassadeveld staat; dat is een hoekveld van de laatste rij (zoals gezien door de speler van de Ambassadeur). Voorbeelden staan in de stellingen 10 - 13.

De Ambassadeur wordt in zijn bewegingen belemmerd door andere stukken omdat hij niet mag springen. Daarom wordt hij in verhouding sterker naarmate het bord leger wordt. Op het midden van een leeg bord dekt de Ambassadeur 24 velden! Vergelijk dit met de Dame: die bestrijkt op het schaakbord maximaal 27 velden. Dus ondanks zijn korte dracht van slechts twee velden ver, is de Ambassadeur een sterk stuk, vooral wanneer er weinig stukken op het bord staan

Kan de Ambassadeur + Koning (Wit) winnen tegen Paard of Loper + Koning? Ja, dat is zelfs gemakkelijk. Het Paard gaat snel verloren, tenzij het in de buurt van zijn Koning blijft. In dat geval moet de witte Koning helpen om het mat te realiseren. Tegen Loper + Koning (Zwart) is de witte Koning vaak niet eens nodig. Voorbeelden staan in de opgaven 3W en 4W.

De strijd van Ambassadeur + Koning tegen Loper + Paard + Koning is moeilijker, zie bijvoorbeeld stelling 6.

De stellingen 15 en 17 geven voorbeelden van Ambassadeur + Koning tegen Toren + Koning.

Opgaven met een asterisk (*) zijn moeilijker dan gemiddeld.


Stelling Ambassadeur 1

Wit: K d2, As e3, g2 (2+1 stukken)
Zwart: K h4, As f5, e4, g4, h5 (2+3 stukken)

Ambassadeur1_small.gif  Door aanklikken kunt u de diagrammen vergroten!

Oplossing Ambassadeur 1


Stelling Ambassadeur 2

Wit: K e2, As d2, g2 (2+1 stukken)
Zwart: K h4, As f5, e4, h5 (2+2 stukken)

Ambassadeur2_small.gif

Oplossing Ambassadeur 2


Stelling Ambassadeur 3

Wit: K a1, As d7 (2 stukken)
Zwart: K h4, L d1 (2 stukken)

Ambassadeur3_small.gif

Oplossing Ambassadeur 3


Tegen Koning + Loper (Zwart) kan de witte Ambassadeur vaak al in zijn eentje mat geven. Maar de witte Koning is nodig wanneer de zwarte Koning in een hoek met de veldkleur van de zwarte Loper staat. Zie bijvoorbeeld de volgende opgave.

Stelling Ambassadeur 4

Wit: K d1, As d2 (2 stukken)
Zwart: K h2, L c6 (2 stukken)

Ambassadeur4_small.gif

Oplossing Ambassadeur 4


Stelling Ambassadeur 5

Wit: K f1, As d6 (2 stukken)
Zwart: K h3, L g3, P f4 (3 stukken)

Ambassadeur5_small.gif

Oplossing Ambassadeur 5


Stelling Ambassadeur 6

Wit: K e1, As h4 (2 stukken)
Zwart: K h1, L g2, P e4 (3 stukken)

Ambassadeur6_small.gif

Oplossing Ambassadeur 6


Stelling Ambassadeur 7

Wit: K b3, As e1, g2, h3 (2+2 stukken)
Zwart: K h5, As f6, e4, g6, h6 (2+3 stukken)

Ambassadeur7_small.gif

Oplossing Ambassadeur 7


Stelling Ambassadeur 8

Wit: K e1, As e4, e3, g2, h2 (2+3 stukken)
Zwart: K h5, As f6, e5, g6, h6 (2+3 stukken)

Ambassadeur8_small.gif

Oplossing Ambassadeur 8


Oplossingen van opgaven met de Ambassadeur As


Oplossing Ambassadeur 1

• Oplossing 1W

   1. g2-g3+, K h4-h3
   2. As e3-f1 of As e3-g1 + mat

Stelling Ambassadeur 2


Oplossing Ambassadeur 2

• Oplossing 2Z

   1. …, As f5-g3+
   2. K e2-f1, K h4-g4
   A 3. As d2-f2, e4-e3
   B 3. As d2-d4, As g3-f4 en Zwart wint

Stelling Ambassadeur 3


Oplossing Ambassadeur 3

• Oplossing 3W

Ja, Wit wint met

1. As d7-f5+, L d1-g4 2. As f5-f4, K h4-h3(h5) 3. As f4-f2(f6) + mat !

Stelling Ambassadeur 4


Oplossing Ambassadeur 4

• Oplossing 4W

   1. As d2-f2+, L c6-g2
   2. K d1-e2, K h2-h1
   3. As f2-h4, K h1-g1
   4. As h4-g4
   A 4. …, K g1-h1
      5. K e2-f2, L g2-f1
      6. As g4-g3+, L f1-g2
      7. As g3xg2+ mat
   B 4. …, L g2-f1+
      5. K e2-f3 enz.
   C 4. …, L g2-c6
      5. As g4-f2+ mat

Stelling Ambassadeur 5


Oplossing Ambassadeur 5

• Oplossing 5W1

   1. As d6-f5+, K h3-h2
   2. As f5-g4
   A 2. …, P f4-g2
      3. As g4-f3, P g2-h4
      4. As f3-g1+ mat
   B 2. …, P f4-h3
      3. As g4-f3 en mat volgt op g1 of g2.
      Merk op dat Koning en Loper niet kunnen spelen

• Oplossing 5W2

In het algemeen wint Koning + Ambassadeur (Wit) tegen Koning + Loper + Paard. Maar dat lukt niet altijd. Zwart moet streven naar een vesting waarin hij onkwetsbaar is. Zie de volgende stelling 6 voor een voorbeeld van zo'n vesting.

Stelling Ambassadeur 6


Oplossing Ambassadeur 6

• Oplossing 6W

Deze zwarte vesting blijkt voor elk wit schaakstuk (D, T, L en P), evenals voor veel superschaakstukken, onneembaar te zijn. Ook de witte Ambassadeur is hier machteloos, zodat het remise is.

Stelling Ambassadeur 7


Oplossing Ambassadeur 7

• Oplossing 7Z

   1. …, As f6-d5+
   2. K b3-c2, As d5-b4+
   A 3. As e1-c3, As b4xc3+ en Zwart wint
   B 3. K c2-d1, As b4-b3+
      4. K d1-e2, As b3-d3+ mat 

• Oplossing 7W

   1. As e1-g3+, As f6-h4
   2. As g3xe4 
   A 2. …, g6-g5
      3. g2-g4+, As h4xg4
      4. h3xg4+, K h5-h4
      5. As e4-f2 of g2 + mat 
   B 2. …, As h4-g5
      3. g2-g4+, K h5-h4
      4. As e4-f2+ mat

Stelling Ambassadeur 8


Oplossing Ambassadeur 8

• Oplossing 8W

   1. h2-h3 !, As f6-g5 of g6-g5
   2. g2-g4+, K h5-h4
   3. As e4-f3 met de dreiging
   4. As f3-f2+ mat

   Niet goed is
   1. As e4-g3+, As f6-g4

Terug naar boven

Superschaak, creatief schaak zonder openingstheorie
Copyright © 2006-2008 Henk van Haeringen
Website www.superschaak.nl
Laatste wijziging: 5 januari 2008